(S)kattehyckleriet

Efter att ha följt den senaste veckans debatt kring sjunkande skolresultat och PISA-mätningar ställer jag mig frågan: när blev egentligen den svenska skolan förstatligad? Det låter nämligen så på de flesta debattörer från vänster till höger. Det talas nästan uteslutande om statliga reformer som antingen gått snett eller så har de inte hunnit slå igenom med full kraft. Björklund och riksdagspolitikerna får stå till svars, men i min värld är det fortfarande kommunerna som är huvudmän för skolan. Missförstå mig rätt, de statliga skolreformerna är både bra och välbehövliga – men jag tycker att man i dessa sammanhang måste våga ställa även kommunpolitikerna mot väggen, så länge de har ansvaret. Och inte låta dem komma undan med att beskylla regeringen för samtliga tillkortakommanden. De absolut största skillnaderna finns fortfarande inte mellan elever i olika skolor eller olika kommuner, utan mellan elever i samma skola. Det går att göra mycket mer på lokal nivå och det finns goda exempel på hur kommuner lyft sina resultat utan kostsamma reformer. Jag minns hur otroligt utmanande det var att sitta i Barn- och ungdomsnämnden i Uppsala, men också väldigt stimulerande att känna hur vi faktiskt kunde förändra till det bättre. Även om man vill se ett förstatligande av skolan i framtiden är det inte en ursäkt för att inte ställa krav på kommunpolitikerna i dag.

Har även noterat att Socialdemokraterna nu går ut med full kraft på riks- såväl som lokal nivå och kräver bland annat mindre klasser och ökad lärartäthet. Jaha, men inför det då! (S) styr faktiskt en hel massa kommuner i det här landet och har således mandat att genomföra sina förslag. Utnyttja huvudmannaskapet!

På förekommen anledning uppstod en diskussion på Twitter mellan mig och en socialdemokrat (Löfvéns talskrivare om jag inte missminner mig) som ondgjorde sig över att Alliansen fortfarande vill sänka skatten, trots sjunkande skolresultat och ”sämst sjukvård i Norden”. Jag svarade att sänkt skatt är inte den enda lösningen på alla samhällsproblem och det tror jag ingen seriös moderat hävdar heller – men lika lite är höjd skatt en garanti för bättre välfärd. Sverige tillhör för övrigt de OECD-länder som satsar allra mest pengar på skolan. En grundbult i moderat politik är att vi vill ge människor större makt över att bestämma över sina egna pengar, och mindre makt till politikerna. Därför ska skatterna vara låga (betänk att vi fortfarande har världens högsta skattetryck). Om högre skatt är lösningen på skolans problem, varför höjer inte alla S-styrda kommuner sin kommunalskatt omedelbums? De har alla möjligheter att genomföra det. Och vad gäller sjukvården är det intressant hur det på riksnivå ofta trumpetas ut att den svenska sjukvården är i kris – förutom i de S-styrda landstingen såklart. Och finns det mot förmodan några problem där är det oavkortat regeringens fel.

Nej, jag är ganska trött på det där (s)kattehyckleriet nu. De kommer undan alldeles för enkelt.

 namnteckning

Kommentera

