Fem bästa fynden 2013

För att summera 2013 ur ett retrofyndperspektiv har det varit ett guldår. Inte lätt att välja ut de bästa fynden, men här kommer i alla fall topp fem:

image
Lyckades köpa totalt fyra stringhyllor för en tusenlapp genom annons i lokaltidningen och på en köp-och-säljsida på Facebook. Gillar dem skarpt. På bilden syns den som sitter i köket, äkta vara med böjbara gångjärn är det dessutom. Överst står två av mina reklamskyltar i bakelit från 30-talet som jag ropade in på en gårdsauktion i somras, de kvalar egentligen också in till årets bästa fynd med tanke på att de är helt unika.

image
Två Luxus-lampor som jag köpte på Effecta för 500 kr. Tycker det var ett bra pris med tanke på att de är i väldigt bra skick, och grymt snygga förstås!

image
Ytterligare en lampa som jag köpte på Kulturfabrikens loppis i Mjällom för 20 kr. Den hänger nu i köket och matchar bra mot den turkosa väggen.

image
Det sägs ju att man ofta tycker det senaste fyndet är det bästa… den här vasen, Mari Simmulsons ”Fossil”, budade jag hem på Tradera strax innan jul och jag tycker den är väldigt fin. Till vänster skymtar en Ethel von Horn-bricka som är en annan favorit från året som gått.

image
Självklart måste jag även ta med Viktoria-servisen på listan. Har ju inte betalat en krona för den, däremot lagt ner ett antal arbetstimmar. Under 2014 hoppas jag kunna komplettera den med fler delar, hojta gärna om ni ser något som är till salu.

Önskefynd 2014:

image
Till att börja med vill jag gärna komplettera den andra servisen jag samlar på, Hertha Bengtssons ”Rosmarin”. Har även börjat samla på bestick i serien ”Guldi” (skeden syns på bilden ovan).

Annat som står på önskelistan är diverse porslin med dekor av Helmer Ringström, blå och gröna vaser som är formgivna av PO Ström, den stora Paprika-golvvasen, ett lagom stort soffbord i teak och så är jag på jakt efter den perfekta vardagsrumstaklampan – helst i teak, mässing och med snygga kupor. Får se vad jag snubblar över, toklängtar iaf till sommarens gårdsauktioner…

Kommentera

