Sommarfynd

Dags att rapportera lite från sommarens fyndjakt. Under semestern blev det två gårdsauktioner. En uppe i Flärke, norr om Gideå. Det var i varmaste laget. Tur att auktionsroparen var pigg och rapp och underhållande. Och för att citera en äldre farbror som satt i skuggan, ”jag bryr mig inte om hur det går på auktionen, jag är här för att titta på fölk”.

20140807-231119-83479753.jpg

Dessa nitgalgar nedan var det enda jag ropade in. Var sugen på den gula lampan på bilden ovan, men även jag har ibland gränser (för hur mycket pengar som är rimligt att lägga på en lampa).

20140807-231122-83482789.jpg

Den andra auktionen ägde rum i Ullånger, även denna dag var det galet varmt och för första gången i mitt liv blev jag riktigt less på en auktion. Så efter att jag ropat in en lampa och min kusin ropat in en släde (!) åkte vi hemåt.

20140807-231120-83480667.jpg

Sneglade på Picknick-fatet också, men det var det fler som gjorde…

20140810-193527-70527039.jpg

Kom alltså hem med denna snygga saxlampa från 60-talet. Hörde att någon som stod ganska långt bakom mig bjöd emot, och jag är säker på att det var en uppköpare – inbillar mig att man kan höra sånt på rösten, de hetsar sällan upp sig utan håller sig kalla. Jag tycker tvärtom halva charmen med auktioner är att vråla upphetsat.

20140807-231121-83481317.jpg

Bilderna ovan är tagna från min fars barndomshem. Hjälpte till att rensa ut en massa saker och lyckades även norpa åt mig några godbitar, se bilden nedan. Men allra helst hade jag velat ta med mig tapeterna som satt på väggarna…

20140807-231121-83481842.jpg

En Aarikka-plåtburk, två Safari-assietter (hurra, första porslinet jag äger med dekor av Helmer Ringström), en telefonhylla, några äggkoppar och så en tokfin servis som heter Superior, från Rörstrand. Kanna, sockerskål och massor av fat men inga koppar! Ser någon en sådan kopp till salu någonstans i landet får ni hemskt gärna höra av er.

20140807-231124-83484382.jpg

Kunde inte heller låta bli att köpa ytterligare en Snapphane-grill. Denna gång en rosa.

20140807-231124-83484016.jpg

Har också hunnit med att besöka Silvergruvans antik i Sala (bilden ovan) och Bacchus antik i Stockholm (en mycket bra affär om man vill dregla över finporslin).

Men det bästa ”fyndet” denna sommar – det blev ändå mitt efterlängtade körkort! Det krävdes en hel del svett och tårar innan jag till slut fixade det. Och jag är evigt tacksam Tomas och Maria som hjälpt mig övningsköra. Nu kan jag (efter att jag sparat ihop till ett vrålåk vill säga) bränna iväg och leta retroprylar på avlägset belägna platser. Känns smått fantastiskt!

En reaktion på ”Sommarfynd

Kommentera

