Att hitta sitt kall i livet

Plötsligt kommer det över en. Den där känslan. Det är det här jag vill göra. Det är här jag vill vara.  Kanske inte precis exakt just nu. Men någon gång. Någonstans.

Hela helgen har jag varit på Smålandsposten i Växjö med Svenska nyhetsbyråns skribentskola. För det första älskar jag redaktionsmiljön. Ja, tidningar överlag. För det andra vet jag få saker som gör mig så varm i själen som att få diskutera politik och media med kloka människor. Och att få lära sig saker – som hur tidningskoncernerna i Sverige är uppbyggda, varför ledarsidorna har den politiska färg de har och varför en text från 1970-talet fortfarande är ett utmärkt exempel på hur man kan övertyga utan att argumentera.

Jag har insett att jag vill lära mig mer om grekisk mytologi eftersom myterna och gudarna utgör grunden för dagens och morgondagens politiska konflikter. Och jag vill läsa, skriva, lära mig, läsa, skriva, skriva lite till och bli bättre. Jag vill slipa bort mina ojämnheter och behärska fler ämnen.

Att verka som ledarskribent är som att ställa sig på en scen varje dag, sa en av de som föreläste för oss. Jag lyssnade, och jag längtade dit med skräckblandad förtjusning. En dag, på en tidning någonstans, kanske jag sällar mig till skribenternas scen på riktigt. Har jag ett kall i livet, så måste det vara detta.

20140928-165419-60859164.jpg

En reaktion på ”Att hitta sitt kall i livet

Kommentera

