Vissa saker kan man inte träna på

Det har varit en omtumlande dag på flera sätt. Har medietränats hela dagen i Stockholm av den briljanta Martin Borgs (tillika avgående Slöseriombudsman) tillsammans med Skribentskolan. Martin var väldigt duktig på att plocka fram det bästa ur oss och få oss att själva uppmärksamma våra styrkor och svagheter. Vi fick se oss själva på TV flera gånger vilket börjar bli mindre och mindre läskigt. Fick beröm för min röst och mitt kroppsspråk också – kul. Det blev även en rejäl debattövning. Ingen hemlighet att jag älskar att debattera och nu är jag ännu bättre förberedd för kommande debatter som främst lär äga rum i kommunfullmäktige framöver för min del. Är såklart öppen för eventuella morgonsoffor också om frågan ställs 😉

20141019-230028-82828186.jpg

Bilder från dagens övning.

Sen finns det saker i livet man aldrig kan träna eller förbereda sig på. Som dödsfall. Ikväll fick jag veta att Magnus, tidigare förbundsordförande i Uppsala och statssekreterare, gått bort. Känns väldigt ledsamt. Han var en person som gjorde stort intryck på mig. Få kunde leda möten som han gjorde. Alltid lugn, alltid extremt saklig och skärpt. Han visste alltid vad han skulle säga och när han hade sagt det kände man sällan att man behövde lägga till något. Minns särskilt ett samtal vi hade på en konferensbåt för ett par år sedan då jag funderade mycket över framtiden och eventuella karriärval. Han gav tydliga och kloka råd som jag kommer att bära med mig, och det är jag tacksam för.

I somras miste vi i Alliansen en annan person som gjorde intryck på mig i den politiska vardagen. Han arbetade i kontorsrummet vägg i vägg med mitt, in i det absolut sista slet han för att vi skulle vinna valet tillsammans, och jag slås fortfarande av hur tyst det ibland kan kännas i korridoren. Vi jobbar vidare, men det är lite tystare, lite tommare.

Ja, plötsligt en dag fattas någon, och det är inget man kan förbereda sig på, hur många timmar och hur många gånger man än tränar. Vissa saker sker off the record – utanför planeringen och bortom de regisserade svaren.
Vila i frid, Magnus och Roy.

En reaktion på ”Vissa saker kan man inte träna på

  1. Så fint du skriver. Allt kan man inte öva in.Är dock säker på att du är med i rätt forum. Och fortsätter växa i kompetens. Glöm inte att du är bra som du är – som person. Kram från stolt mamma.

Kommentera

