Tre yrken jag började drömma om i helgen

Det är aldrig fel att karriärplanera lite för framtiden. Jag var i Norrköping i helgen för att fortsätta utbilda mig i ledarskrivandets konst, och fick till på köpet smak för några andra yrken, nämligen…

1. Politisk kommentator

Mats Knutsson, Margit Silberstein och övriga – here I am!
I lördags fick jag prova på att kommentera regeringens budget framför kameran och det var så oerhört roligt! Norrköpings Tidningar har en egen TV-kanal som sänder nyheter flitigt och ibland låter de ledarskribenter kommentera aktuella politiska händelser. Föredömligt, jag saknar detta i Västerås, särskilt nu när TV4 slutat sända lokalnyheter finns ett stort hål att fylla. Dags för lokaltidningen VLT att börja satsa på TV-sändningar tycker jag!

Är alltid lite skakig och får ont i magen innan jag ska vara med i TV men när det väl drar igång känns det bara kul. Nyckeln till framgång är: tänk ut vad du ska säga – och säg det. 

20141116-163942-59982587.jpg

2. Utrikeskorre

Hade äran att få sitta bredvid ledarskribenten Hans Stigsson Michajlov när vi åt middag, och han berättade om sina erfarenheter som utrikeskorrespondent i Ukraina. Ta chansen att åka om ni får den sa han. Ja, det kan du ge dig på att jag skulle! Helst i Kina förstås. Det finns så mycket inom kinesisk politik som jag skulle vilja gräva i och rapportera till svenska medier om.

20141116-164032-60032677.jpg

3. Operasångerska

Vi har glädjen att ha en tvättäkta operasångare bland oss som går kursen, och under middagen bjöd denne på ett mycket uppskattat sångnummer. Jag själv älskar att sjunga – tyvärr räcker det ju inte riktigt för att bli heltidssysselsatt, men jag har faktiskt hittat en kurs i körsång som börjar på kvällstid i vår här i Västerås som kanske kan vara något.

opera

Bild från när jag besökte Operahuset i Budapest för ett antal år sedan. 

 

En reaktion på ”Tre yrken jag började drömma om i helgen

Kommentera

