Retro-weekend i Köpenhamn

Köpenhamn är inget dumt resmål för den som gillar retro. Dansk design i allmänhet får min inredningsådra att pulsera, och när min karl fann tågbiljetter till Köpenhamn för ynka 185 kronor (enbart sträckan Västerås-Sthlm kostar vanligtvis 143) var det bara att slå till.

I min drömvärld hade vi bott på fina retrohotellet Hotel Alexandra, men det får bli en annan gång. Istället inkvarterade vi oss på DGI Byen nära tågstationen vid badhuset, helt okej det med. På fredagkvällen åt vi middag på den italienska restaurangen Famo och det serverades bland annat kanin som jag hade svårt att få i mig, jag var helt enkelt sjåpig som Edward Blom hade uttryckt det.

image

Igår betade vi av en rad retrobutiker på Vesterbro. Funky junky och Dannebrog Antik gillade jag bäst. Oh vilka fina teakmöbler. Men det kändes bökigt att släpa med sig ett skrivbord på tåget så det blev inget köp.
Däremot köpte jag en världsfin grön kappa i en annan butik på Istedgade som hade massor av nyproducerade kläder i vintagestil. Dyrt men bra kvalitet.
Sedan gick vi på Tivoli. Trots ösregn var det mysigt, jag åt bananpannkaka och inhandlade en julgranskula.

image

Lördagens middag intogs på det vietnamesiska stället Kivi. Rekommenderar att prova deras biffsallad. Förrätterna var också goda. Sedan gick vi på ölcaféer resten av kvällen, min favorit var Jernbanecafeen som var färgglatt, mysigt och kitschigt.

image

Idag checkade vi ut och sedan gick vi till Illums Bolighus vid Ströget. ”Som ett Cervera på steroider” tyckte min karl – själv blev så förtjust i Lotus-skålarna som designades av Arne Clausen 1963 men som nu kommit i nyproduktion att jag slog till på den blå här på bilden. Supernöjd! Därefter promenerade vi till retrocaféet Kalaset som hade gamla radioapparater på väggarna och jag drack en lyxig varm choklad. Ett sådant här café får hemskt gärna öppna i Västerås 🙂

image

Sista anhalt på resan blev ett besök på Saluhallen där vi provsmakade goda ostar och åt lunch. Köpenhamn gav verkligen mersmak, återvänder gärna hit och då kanske helst när det inte regnar stup i kvarten 😉

Med mig på resan hade jag tidningen Scandinavian Retro nr 1 från 2013 som innehåller en utmärkt retroguide till butiker, hotell och caféer. Hann bara besöka en bråkdel men hoppas få till en resa till sommaren då mer av denna härliga stad ska utforskas.

3 reaktioner på ”Retro-weekend i Köpenhamn

  1. ”…retrocaféet Kalaset som hade gamla radioapparater på väggarna och jag drack en lyxig varm choklad. Ett sådant här café får hemskt gärna öppna i Västerås 🙂 ”
    Jag vet en lämplig person som vore lämplig att göra det.

  2. Ja, jag säger då det… Älskade Köpenhamn. Jag har dock aldrig varit på retrospaning i staden, men kan tänka mig att det finns i ett överflöd. Besökte ni Rundetorn, och för den delen, Christiania också? 🙂 Man måste besöka Christianshavn, vackraste stadsdelen tycker jag.

Kommentera

