Rörstrand Polaris

För bra precis ett år sedan snubblade jag över serien ”Polaris” på Antikmässan. Formgiven av Lars Thorén för Rörstrand i mitten av 50-talet och grymt snygg, med sitt grafiska blåsvarta mönster (bilderna gör dem inte riktigt rättvisa).

20150208-180617-65177202.jpg

Delarna på bilden ovan som fanns på Antikmässan var riktigt dyra, men jag har haft dem i bakhuvudet och tänkt att de skulle passa väldigt bra hemma hos mig. Som vanligt när man vill ha sällsynta föremål finns två alternativ. Det första stavas tålamod och hopp – om att någon gång någonstans eventuellt finna det man söker på loppis. Det andra alternativet är att tömma spargrisen och lägga högsta budet på Tradera eller annan auktionssajt.

Så efter ett års trånande valde jag alternativ två och har nu två underbara Polaris-vaser i min ägo. En är väldigt liten och en är väldigt stor. De passar således ypperligt ihop och var värda varenda krona.
Nu fortsätter jakten på fler delar i serien, jag har precis tingat ett litet fat hos en antikhandlare och är det någon som har fler delar till salu, hör gärna av er. På fredag är det dessutom dags för årets Antikmässa, kanske blir det ytterligare ett Polaris-köp då.

20150208-180758-65278406.jpg

20150208-180758-65278758.jpg

Kommentera

