En riktig moderat

Sitter på kommunfullmäktige. Jag gillar verkligen att lyssna till rejäla debatter. Och att delta i dem, när andan faller på. Hittills ikväll ligger jag dock lågt, dels har jag inte riktigt hämtat mig från förra veckans influensa, och sen blev det ju en del vändor i talarstolen på förra fullmäktigemötet. Då var det också flera ärenden som ligger mig varmt om hjärtat (mat, förmynderi och arkitektur) på dagordningen. Några citat av mig från de debatterna kan läsas i artiklarna här och här. Den sistnämnda debatten om kommunens måltidspolicy känns ännu mer angelägen att ta strid för sedan jag lyssnat på ett radioinslag i veckan, där en koststrateg anställd av Västerås stad säger att skolmaten ”inte är en fråga om vad barnen tycker, utan vi fokuserar på att nå stadens strategiska mål.” Det är alltså viktigare att lyssna till kommunens strategidokument än att lyssna på barnens önskemål. Smått bisarrt, tycker jag. Vad är det egentligen för fel på att servera vanlig mat som barn och äldre tycker om och känner igen? Jag lär återkomma i ämnet.

När jag anlände till Stadshuset ikväll var det förresten en person som dunkade mig i ryggen och sa ”Du! Du är en riktig moderat! Ideologi! Inget trams. En riktig moderat!”. Tja, det var väl en trevlig komplimang 🙂 Jag räds inte att vara ideologisk stringent i debatten. Det tycker jag inte mina partikollegor gör heller, just nu argumenteras det flitigt i talarstolen om företagares rätt att få sätta upp skyltar i city utan att kommunens byråkrater ska lägga sig i.

För övrigt borde alla läsa min och mina kamrater i Fastighetsnämndens debattartikel i VLT: Låt fler vara med och bygga i Västerås.

20150305-193855-70735972.jpg

Kommentera

