Retrospaning i Vasastan 

Igår blev det en tur till Stockholm, och med nya numret av Scandinavian Retro i högsta hugg (som innehåller en guide till huvudstadens retropärlor) betade jag och J oss igenom antikhandel efter antikhandel i fina Vasastan. 

 

Då de flesta antikhandlare öppnar 11 och vi var framme tidigt i stan började vi på Illums Bolighus som vi upptäckte inte bara fanns i Köpenhamn utan även mitt emot NK. Där köpte jag snygga rosa kökshanddukar med Arne Jacobsens klassiska typografi. 

   

   

Old Touch på Upplandsgatan hittade jag en rosaprickig kavaj för bara 125 pix. Passade mig perfekt. 

 Ungefär så här ser mina drömstolar ut. Dessa stod utanför Bacchus Antik som har väldigt mycket fint i sin butik.

   

 Lite porslinsspaning, noterade att det skilde en hel del i pris mellan butikerna trots att de bara låg något kvarter från varandra. Marianne Westmans Arom-burkar på bilden ovan kostade tex 225 kronor styck i en butik och hela 475 i en annan. Så det lönar sig att gå runt och jämföra.

 
Hittade en gul snapphanegrill. Äger redan två stycken men det vore kanske bra att ha en till…?

 Fifty-Fifty på Rörstrandsgatan 11 var en färgsprakande och härlig butik med en massa Prunus, Berså och någon enstaka Ceylon.  

  
Lunchen intogs på Flippin Burgers (Observatoriegatan 8). Abstinensen från New York var stor, så vad passade bättre till lunch än en saftig hamburgare. Det var jättegott, så dit går jag gärna igen och käkar.

Det är egentligen skamligt hur lite jag har utforskat Stockholms retroutbud, men har tänkt ändra på det i sommar. Det här var en bra början i alla fall 🙂 

Postat i Okategoriserade

Kommentera

