Ögonblicket då jag blir till en jägare

I dag öppnade Läkarmissionen en ny second hand-butik i Bro, i samma hus som Willys. Eftersom min karl bor i Bro hänger jag där en del, men loppisutbudet brukar vara skralt. Därför blev jag mycket förväntansfull när jag fick veta att de skulle öppna ett nytt ställe. För mig – nya jaktmarker, nya fyndchanser.

  
Jag stod 3:a i kön vid invigningen. Under invigningstalet kände jag adrenalinet, trampade med fötterna och gjorde mig beredd att skanna av hyllorna med min falkblick så fort de släppte in den stora flocken med kunder som samlats vid ingången. När en loppis öppnar och jag vädrar fynd så går jag in i en bubbla, blir en jägare där bytet inte är av kött och blod utan keramik och porslin. Eller teak. 

 
Jag lade bara vantarna på en sak men den saken är jag väldigt nöjd med – en orange emaljkastrull från Cathrineholm med Lotusdekor. Med tanke på det fina skicket var det ett riktigt fynd. 40 pix kostade den. 

  
Jag har loppisfyndat en Lotus-kaffepanna sedan tidigare men den är inte riktigt i lika fint skick. 

De hade överlag gjort ett fint jobb med lokalerna, snyggt inrett och lätt att hitta. Kommer absolut gå hit när jag är i Bro. Tror de har öppet tisdag-lördag. 

Imorgon åker jag till London på studieresa ett par dagar, hoppas hinna kika in i någon trevlig vintagebutik då.

Kommentera

