Att fika ihjäl sig

December – månaden då du dricker glögg tills russinen står ut genom öronen. Men jag gillar det. Älskar julen och älskar alla tillfällen att träffa nya och gamla vänner på diverse tillställningar. Denna helg var inget undantag. Jag har näst intill fikat ihjäl mig.

  
Tidigt i lördags bar det av in till Stockholm för att spana in NK:s julskyltning tillsammans med J. Hade vissa förväntningar då jag hört att den skulle vara i retrostil och yes box, ett fönster var fyllt av femtiotal. Tycker de fått till det riktigt bra. Blev sugen på att köpa tv:n. 

   
 
Sedan mötte jag upp Alex på retrocaféet Älskade traditioner. Det ligger på Söder och är hur mysigt som helst. Inte alltid retrocaféer får till det tycker jag, men här hade de verkligen lyckats. Klämde i mig en stor våffla med lemoncurd, grädde och bär – mums. Inga mesiga mini-våfflor utan rejäla, det gillas. 

 
Efter fikat gick vi en sväng på stan. Så härligt att träffas igen, denna vän bodde jag alltså med 2005-2007 och sedan dess har hon för alltid en särskild plats i mitt hjärta.  
På kvällen besökte jag vännen S som också bor på Söder. Det bakades lussekatter och bjöds på risgrynsgröt och prosecco – en oväntat god kombination. 

  
Och idag åkte jag och J till Sigtuna julmarknad och det var så mysigt. Jag hade faktiskt aldrig varit i Sigtuna men blev snabbt förtjust i de fina pittoreska husen och stadskärnan. Hit vill jag åka igen och bara gå runt och strosa. 

  

Efter julmarknaden åkte vi vidare mot Uppsala för att hälsa på H och J i deras nya hus. Och vilket hus det visade sig vara! En helt fantastisk 1800-talsgård med kakelugnar, tjusiga pardörrar, barockmöbler i salongen och mycket goda badmöjligheter 🙂 Det bjöds på varm choklad, nybakt saffranslängd och annat gott. Dessa vänner är även kända för att gå all in när det kommer till julpynt så det fanns mycket kul bling-bling att titta på. Kommer bjuda in mig själv hit fler gånger, och kanske fota lite mer av huset om jag får ägarnas välsignelse 🙂 Blir lycklig av gamla gedigna hus och drömmer om den dag då jag själv bosätter mig i ett.

Nu väntar en vecka fylld av jobb, kommunpolitik och ett antal   glöggmingel, precis som det ska vara. På lördag kommer jag förresten publicera ett renodlat retrojul-inlägg – missa inte det. 

Kommentera

