Moderna museet och suffragetter 

I lördags blev det en tur till Stockholm. Jag och J hade siktet inställt på Skeppsholmen och Moderna museet. Ingen av oss hade varit där innan och nu är det ju fri entré också, även om jag tycker avgiftsbefrielsen är ett ytterst tveksamt politiskt beslut, i synnerhet då i stort sett alla statliga museer ligger i just Stockholm. Det är ju långt ifrån alla som kan ta del av utställningarna. Med det sagt så var det ett mycket trevligt museibesök.


På de permanenta utställningarna spanade vi in fin 50-talskonst, som denna tavla av min favorit Olle Baertling.   
   

På den temporära utställningen visades konst av Paul Klee och Salakonstnären Ivan Aguéli. Han var tydligen någon slags anarkist, läste jag mig till, medan hans målningar bestod mest av vackra landskap. Det var väldigt mycket folk på denna utställning, lite väl trångt för att man skulle kunna njuta fullt ut av konsten. 

Efter att ha betat av hela museet var vi hungriga och kunde inte motstå museets brunch som stod framdukad. Jag gillar verkligen brunch. Brunch innebär ju oftast att man får mycket mat och god mat och så är det synnerligen trevligt att stå och grädda våfflor med en underbar utsikt över Stockholm.

  På kvällen såg vi And then there were none – en miniserie på BBC efter Agatha Christies mästerverk. Jag har läst boken hundratals gånger och det är fortfarande en av de bästa böcker jag vet. Denna filmatisering var riktigt vass, svårt att se hur man kan göra det bättre. Men, som med alla riktigt bra böcker är det ändå boken som är bäst, i mitt tycke.

Ikväll blev det ytterligare en film. Jag, Terese och Anna gick på bio och såg Sufragette som handlar om brittiska kvinnors kamp för rösträtt. Det var längesen jag blev så berörd av en film! Jag är verkligen inte aktivist-typen som går i demonstrationståg och idkar civil olydnad. Jag tror på andra sätt att påverka. Men den här filmen gick rakt in i hjärtat. Rekommenderar alla att se den.  

Efter en synnerligen kulturell helg är det dags att säga godnatt. Skulle gärna klämma in ett biobesök kommande vecka också – insåg ikväll hur mycket jag gillar att gå på bio. 

Postat i Okategoriserade

Kommentera

