Fina Fridnäs

Just nu diskuteras försäljningar av ett flertal skolbyggnader i Västerås. Bland annat Fridnässkolan och Skepparbacken. Eftersom jag aldrig besökt dessa skolor ville jag se dem ordentligt innan jag tar ställning till en eventuell försäljning.



Fridnässkolan är helt underbar med sina runda former och mäktiga trappor. Inuti skolan har man en fantastisk utsikt över Mälaren.


Interiören går inte av för hackor. Kakelugnar i nästan varje rum, vackra bjälkar och trägolv. Jag hade inte haft något emot att gå om skolan i denna byggnad!

Stort tack till Johan på Fridnäs som visade skolan. Fick tillfälle att hälsa på en drös trevliga lärare och mycket välartade elever.

Nackdelen med skolan är tillgängligheten. Hur vacker den än är så går det inte att bortse från att det är trånga utrymmen och att det saknas hissar och annat. Å ena sidan en underbar skolmiljö – å andra sidan inte en optimal skolmiljö. Sälja och bygga ny skola – eller bevara i kommunal ägo? Jag lutar åt ett håll men ska fundera lite till.

Det blev också en titt på Skepparbacken. Här går mellanstadieelever som tillhör stiftelsen Fryx. Ett problem med denna skolbyggnad är att eleverna måste korsa en trafikerad väg för att nå matsal, idrottshall, slöjd med mera. Läget är mycket bra och centralt, och det finns utrymme att skapa fler byggrätter utöver själva skolan. Bygger man en ny skola i sluttningen vid Fryx skulle Skepparbacken kunna säljas och göras om till bostäder, det tror jag skulle kunna bli bra. Däremot är jag emot en försäljning av Fryxellska skolan, som är betydligt större och en strategiskt viktig och långsiktig skolbyggnad för staden. S-styret har dragit igång försäljningsprocessen men under tveksamma former – jag kommer att skriva mer om detta framöver.

En reaktion på ”Fina Fridnäs

  1. De flesta av oss är endera. Du känns såväl professionell och seriös som rationell och ambitiös Ingen överraskning för mig och oss som känner dig. Men du vill och klarar att utvecklas och förkovra dig längs livets stig. Stolt mamma!

Kommentera

