Mönsterfest i Målhammar

En herrgård full med retrotextil bara en kort biltur från Västerås – det kan man ju inte missa! Galleriet i Målhammar har bjudit på godbitar från nordiska textilskapare under den senaste månaden. Åkte dit igår med retrobloggvännerna Anna och Helena.

Blev så glad av det här rummet. 

Tyget ”Kaivo” av Maija Isola för Marimekko från 1965.

”Melooni” också av Maija Isola. 

Min favorit var detta underbara tyg: ”Fantasia” av Mari Simmulson. 

 ”Simpukka” av Marjatta Metsovaara. 

Vi tog en lunch på Gula stallet precis intill galleriet. Oerhört fridfull plats och väldigt god lunch. (Fotocred till Anna)

När vi ändå var i krokarna svängde vi förbi ett av mina favoritställen – Lata Pigan i Vela. En riktig skattkammare om man gillar retrotextilier och vintagekläder. 

En hel del lampor och porslin finns också. 

Anna spanar in tyger. 

Svårt att inte hitta något man gillar här.

 

Köpte en klänning med fint harlekinmönster, en fin aftonväska, och sidenscarfen fick jag på köpet tack vare att Anna prutade så bra 🙂 

 Riktigt glad åt väskan, den blir perfekt när jag ska gå på disputationsfest om några veckor tror jag. 

Lite osäker på om utställningen i Målhammar har öppet även nästa helg men om så är fallet rekommenderar jag verkligen ett besök, likaså hos Lata Pigan! 

Postat i Okategoriserade

Kommentera

