Gästar ledarsidan – igen

En gång i månaden skriver jag en gästledare i Norrköpings tidningar, något som jag tycker är väldigt roligt. Dels för att jag gillar NT:s ledarsida (som är moderat) i allmänhet och dels för att jag sporras i att skriva texter som (förhoppningsvis) håller hög kvalitet och kan läsas av många. Dessutom är det kul med en plattform för att kunna tycka till i rikspolitiska frågor, när jag skriver i VLT blir det ju allt som oftast lokalpolitik.

Dagens ledare är en rejäl sågning av regeringens utredning som föreslår vetorätt för  hyresgäster mot renoveringar. Läs den här: Äganderätten är hotad.

elli

Postat i Okategoriserade

2 reaktioner på ”Gästar ledarsidan – igen

  1. Läste i dag din insändare i Norrköpingstidningen där du skriver om att det inte lönar sig att vidareutbilda sig i Sverige. Där jämför du utbildningsnivån på busschaufförer med sjuksköterskor. Upplysningsvis kan jag tala om att sjuksköterskor har en högskoleutbildning på minst 3 år och för denna insats har alldeleles för låg lön. I debatten har nämnts undersköterskor, men ta gärna reda på yrkesbenämningarna innan du skriver.

    1. Hej Marianne! Tack för din kommentar och roligt att du läste min ledartext. Dock stämmer det inte att jag jämför utbildningsnivån på busschaufförer med sjuksköterskor. Det jag jämförde var att dessa yrken ses som ”vanliga” löntagare, och att båda dessa grupper betalar för mycket i skatt. Jag är mycket väl medveten om att sjuksköterskor har minst tre års utbildning. Vi är eniga om att denna utbildning betalar sig för dåligt i många fall.

Kommentera

