Varför man aldrig ska ignorera en loppisskylt

Idag var vi iväg på dop i Villberga kyrka utanför Enköping. J:s fina kusin S skulle döpa sin lilla Alva och efter ett vackert dop blev det kakkalas hemma hos dem en bit från kyrkan. 

Har jag sagt att jag älskar kakor? Hur som helst. När vi parkerade vid kyrkan såg jag en loppisskylt, vilket alltid väcker min jaktinstinkt. Jag. Måste. Dit.

Har jag inte superbråttom stannar jag alltid vid loppisskyltar. Speciellt under sommaren. Det gäller att vara tålmodig. Även om man stannat på sju ställen som bara var skräp kan det mycket väl vara det åttonde stället som visar sig vara guld. 

Sagt och gjort. På väg hem efter dopet blev det en tur tillbaka till kyrkan för att hitta den där loppisen. Och loppisen visade sig vara en gammal kvarn. Riktigt häftig. 

Min typ av loppis – mängder av prylar huller om buller vilket kräver ett tränat öga och förmåga att se föremålens potential bortom lager av damm. Tre våningar var det med charmiga hål i golvet. 

Det första jag hittade var en stor orange Åsedavas! ”Bambu” av Bo Borgström. Jag har en liten bärnstensfärgad sedan tidigare men denna färg och storlek var riktigt kul att hitta. Priset var också grymt bra, betalade bara 30 kronor. Ett finfint fynd. 

Efter att ha grävt lite i en låda hittade jag elva Nilsjohan-kaffeskedar. Ser helt oanvända ut. 20 pix betalade jag för dem.  

Sist men inte minst hittade jag detta litografi av Stina Sunesson. Snacka om mysig höstkänsla? Jag har varit nära att slå till på en av hennes tavlor förut. Hon är känd för sina motiv från Tällberg i Dalarna, och efter att varit där på konferens i våras blev jag förtjust i platsen. 20 kr betalade jag, ramen var i dåligt skick så den kasserade jag. Nu ska jag hitta en ny ram så ska den få hänga i hallen sedan tror jag. 

Ja ni ser ju. 70 spänn fattigare och tre fina fynd rikare. Dessutom fick jag se en fantastisk kvarn från insidan. Ignorera aldrig en loppisskylt gott folk. 

Postat i Okategoriserade

Kommentera

